Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@09:07:13 GMT

رقابت همبازی تلویزیون با جاسوس‌بازی و کمدی!

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۴۸۹۹

رقابت همبازی تلویزیون با جاسوس‌بازی و کمدی!

سریال "همبازی" این روزها با موضوع اشتغال و ازدواج جوان‌ها در شبکه دو سیما به رقابت با دیگر مجموعه‌های تلویزیون می‌پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به طور معمول شبکه‌های تلویزیونی ترجیح می‌دهند تا در نوروز شادترین سریال‌هایشان حتی اگر کمدی صرف نباشد را برای مخاطبان درنظر بگیرند و پخش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال 1398 تاکنون شبکه دو در ایام نوروز کار اجتماعی و جدّی هم پخش کرد و مخاطب هم داشت. سریال "بر سر دوراهی" ساخته بهرنگ توفیقی یکی از این موارد است که در سال 1398 از شبکه دو به‌روی آنتن رفت. حالا این امید می‌رود که "همبازی" نیز بتواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

در همه آثاری که برادران محمودی ساخته‌اند اشتغال و ازدواج دو رکن اصلی است. آن‌ها بیش از هر چیزی دغدغه جوانان و مسائل مربوط به آن‌ها را دارند و این در همه آثار چه سینمایی و چه تلویزیونی‌شان مشهود است. یکی از مسائلی که این روزها بیش از پیش به آن توجه می‌شود حمایت از کارآفرینان نمونه است. در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها بار فشار اقتصادی را بر دوش می‌کشند، برخی‌ هم هستند که با ایده و طراحی جالبی که در ذهن خلاقشان دارند، کسب و کاری حلال برای خودشان به راه انداختند و از آن طریق امرار معاش می‌کنند.

این سریال با روایتی عاشقانه در کنار موضوع حساس و مهم "گاندو"، "نون‌خ3" و "نوروز رنگی" به رقابت می‌پردازد؛ داستانی که  شاهد دو ماجرای عاشقانه بین دو زوج خواهید بود. لیلا و بهروز از طرفی و مهران ‌و آوا نیز از سویی دیگر راوی این قصه‌های عاشقانه‌اند.

مجموعه "همبازی" به کارگردانی سروش محمدزاده هرچند در ابتدا طول کشید تا داستانش آغاز شود اما با پخش قسمت‌های جدیدتر و جلورفتن داستان مخاطب با یک ماجرای عاشقانه و یک ملودرام چندبخشی مواجه شد و همین چندضلعی بودن ملودرام موجب شد تا نه تنها مخاطبان قبلی سریال آن را جدّی‌تر دنبال کنند بلکه در ادامه تماشاگران جدیدی نیز به جمع بینندگان این سریال افزوده شود.

"همبازی" به خوبی در کنار روایت عاشقانه‌ای آرام به تفاوت نسل‌ها و لزوم گفت‌وگو بین آن‌ها پرداخته است و علاوه بر آن به خوبی نشان داده که نمی‌توان هر تصمیم و سنتی را فارغ از درست و غلط بودن در زمان اتخاذ آن به مدت طولانی ادامه داد و یا حتی دیگران و نسل‌های آینده را مجبور کرد تا به تصمیمی تن بدهند که بزرگترهای آن‌ها چند دهه قبل گرفته‌اند.

ویژگی دیگر نمایش اهمیت تولید و کار در کشور است؛ سریال به خوبی نشان می‌دهد که اگر به جوانان نسل حاضر در هر زمینه‌ای از کاشت و پرورش گیاهان دارویی تا مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی بها داده شود و موانع تولید رفع شود، می‌توان شاهد رشد و پیشرفت آنها و به طبع رشد و پیشرفت جامعه بود.

در تولید علاوه بر پشتکار تولیدکننده و کارآفرین، متغیرها و موانعی وجود دارد که باید دیگران اعم از دولت و نهادهای مختلف آن‌ را رفع کنند. از کمبود نقدینگی  که شخصیت بهروز (کامران تفتی) با آن گرفتار است تا مشکل مالکیت زمین که از سوی خانواده شخصیت‌های اصلی (علی اوسیوند - همایون ارشادی) ایجاد شده است.
نکته دیگری که سریال "همبازی" در لایه زیرین تعریف روابط عاشقانه به مخاطب منتقل می‌کند، اهمیت نیروی انسانی است؛ آنچه برای یک تولید و رشد جامعه حتی بیشتر از نفت و زمین مهم است، نیروی انسانی متبحر، کارآمد و متعهد است که تلاش دارد خود را از صفر به هزار برساند و در این راه موانع را پشت سر بگذارد.

مجموعه "همبازی" با داستان ملودرامی عاشقانه مخاطب را با خود همراه می‌کند و در زیرلایه متن خود به مفاهیم ارزشمندی همچون اهمیت تولید و کار، احترام به پیشکسوتان، تشکیل خانواده و حفظ سرزمین مادری پرداخته است که تماشاگر بعد از دیدن هر قسمت به صورت ناخوداگاه به این ارزش‌ها فکر می‌کند.

 

انتهای پیام

منبع: تسنیم

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ساعت پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام‌ از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز یکشنبه ۱۶‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  • تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟